צ'רי טיגו 8 פרו במבחן דרכים
מבחני רכב
טל אבן ו 2024-06-16
צ'רי טיגו 8 פרו. צילום תמונות: טל אבן
המותג צ'רי נכנס בסערה לשוק הרכב הישראלי לפני כשנה וחצי, ולמרות שהציג תחילה דגמים מונעי בנזין בלבד, זכה להצלחה גדולה כבר עם תחילת השיווק, ובמיוחד עם דגם TIGGO 8 Pro, זה שמציג פתרון לרכב בן 7 מושבים, ובמחיר אטרקטיבי.
אחרי שזכה להיות הבסט-סלר הישראלי בקטגוריה החשובה הזו בשנת 2023, לקחנו אותו כדי להכירו מקרוב, במבחן שלפניכם.
צ'רי טיגו 8 Chery TIGGO – רקע
חברת צ'רי נוסדה בשנת 1997, והיא היצרנית החמישית בגודלה בסין. החברה נמצאת בבעלות ממשלתית.
הרכב הראשון מבית צ'רי ראה אור כשנתיים לאחר מכן, ובאותו זמן התבססו הדגמים על טכנולוגיה שהיתה נחלתם של יצרנים אחרים, ובהם עשתה צ'רי שימוש דרך רכישת זכויות קנייניות, וגם על ידי פירוק השלם ולמידת חלקיו (Reverse engineering).
מאז עברו הרבה מים בנהר שבסין, ומזה כ- 20 שנים שצ'רי מייצרת ומפתחת את חלקיה ומנועיה לבדה, ואף מוכרת אותם ליצרנים אחרים.
מעבר לכך, צ'רי היתה הראשונה לייצא מכוניות נוסעים אל מחוץ לגבולות סין, ומאז 2003 היא מחזיקה בתואר היצואנית המובילה בתחום, ורק אשתקד ייצאה קרוב למיליון כלי רכב, המהווים למעלה ממחצית ממחזור הפעילות שלה.
מאז 2012 ישנו שיתוף פעולה עם קבוצת JLR (יגואר- לנד רובר), כשצ'רי אחראית על ייצור המותגים הללו בסין.
הדגם הטיגו 8 פרו העדכני הוצג בסין ב-2022, שם תחת הכינוי "פלוס", ולאחרונה הציג גרסה משופרת.
הדגם הנוכחי, השלישי באבולוציה שלו, ערך שינויים קלים בלבד ביחס לקודמו, המתמקדים בעיקר במראה מלפנים ומאחור של המרכב, וגם כמה שינויים בתא הנוסעים.
צ'רי טיגו 8 Chery TIGGO – עיצוב חיצוני, מימדים
הטיגו 8 קיבל עיצוב חיצוני מכובד, הרמוני ומרשים למדי, וכך גם מידות המרכב: 4.72 מ' לאורך, 1.845 מ' לרוחב וגובה בן 1.705 מ'. מרחק הסרנים עומד על 2.71 מ'.
מלפנים גריל משושה ענק זרוע ב"קשקשי ניקל" שנראו לראשונה בחלק מדגמי מרצדס, אך הזכירו לי כאן את KGM רקסטון דווקא, פנסים עם חתימות לד פנימיות בצורה L, המזכירים (אולי בשל השת"פ) את מה שקורה בדגמי לנד-ריינג' רובר, ופגוש דומיננטי שבצדדיו דמוי כונסי אוויר.
מהצד קווי אורך זורמים, בתי גלגלים (18") תפוחים וחיפויים שחורים מעליהם, שימוש בניקל, גם סביב החלונות, בפסים על הגג ובקורה D, וסרח עודף גדול יחסית מאחור, כרגיל ברכב בו 7 מושבים.
מאחור פנסי לד רחבים, ספוילר גג, ופגוש גדול, בו משולבות 2 יציאות מפלט מלבניות.

צ'רי טיגו 8 Chery TIGGO – עיצוב פנימי, חומרים, הנדסת אנוש והרכבה
כניסה פנימה ממשיכה להרשים, עם תא נוסעים שנראה מהודר ויוקרתי, בטח לקבוצת המחיר הזו, עם חומרים רבים רכים עם מגע נעים;
עור חום טבעוני ומחורר עוטף את המושבים, את חיפויי הדלתות ואת מכסה תא האחסון, מלפנים 3 מסכים גדולים, לוח מחוונים (12.3"), מולטימדיה ושליטה במערכות הרכב (גם הוא 12.3") ואחד נוסף מתחתיו, האחראי על בקרת האקלים (ועל נטרול בקרת הסטייה מנתיב שמתופעל מפה, משום מה), המזכיר לנו, במתכוון או שלא, את זה שמותקן בוולאר של ריינג' רובר, למשל.
החומרים פה נותנים אווירה יוקרתית, עם שחור מבריק בקונסולה המרכזית שנראית מהודרת, אך צוברת אבק וסימני טביעות אצבעות. לפלסטיק המותקן לרוחב הדש בורד טקסטורות המדמות עץ בגווני אפור.
בקונסולה המרכזית ישנם לא מעט כפתורי מגע, מסביב לידית ההילוכים הקפיצית והמוארת, שגוזלים יותר מדי זמן של עיניים שאינן מופנות לכביש. עם זאת, גלגל המתפעל את הווליום גדול ונגיש.
המסך הראשי דורש תרגול ולימוד, אך התפעול שלו הופך לאינטואיטיבי למדי לאחר מכן. לוח המחוונים משנה גרפיקה ובעיקר את הגוונים, עם שינוי תוכנית הנהיגה.
בקונסולה המרכזית קיים חריץ שתופס היטב את הטלפון הנייד, אולם הטעינה האלחוטית שלו נמצאת בתא פתוח שנמצא מתחת לקונסולה, שלא באמת ניתן לגישה למעט גישוש עם היד.
ההגה קטום, עליו לא מעט כפתורי תפעול, כולל אלה המתפעלים את הגיר, שנמצאים מאחוריו.


---
מאחור, שורת המושבים השניה נוחה למדי בעיקר לשני ילדים או מבוגרים שישבו בצידי המרכב. המרכב לא מאד רחב, כמו בקיה סורנטו או ביונדאי סנטה-פה למשל, לכן בין היושבים בקצוות יוכל לשבת ילד או מתבגר, עם מושב גבוה וצר יחסית, כשתעלת ההינע בין רגליו.
כאן תמצאו פתחי מיזוג ושקע טעינה בודד, ועל דופן המושב של הנוסע הקדמי כפתורים איתם תזיזו אותו קדימה, ותקבלו חלל מרווח מאחור, כשהמושב מלפנים לא מאויש.
שורת המושבים השניה נמצאת על מסילה, לוורסטיליות ולשם התחשבות ביושבים בשורה שמאחור.
שורת 2 המושבים השלישית, אליה תכנסו מצד ימין של הרכב, נהנית כאן מפתחי מיזוג ותפעול עוצמת מיזוג עצמאית, רק שהם צפופים למדי ויאכלסו בעיקר ילדים לא גבוהים.
כרגיל בקבוצת הרכבים הזו, תא המטען אינו גדול כשכל המושבים בשימוש (193 ליטרים), אך קיפול השורה השלישית נותן חלל הטענה מכובד ושמיש.



צ'רי טיגו 8 Chery TIGGO – אבזור, מחיר
לרשותנו התייצבה גרסת ה- Noble, היקרה מבין השתיים המוצעות, ומחירה 184,990 ₪. גרסת ה-Luxury Pure זולה בעשרת אלפים שקלים, אך מוותרת על אבזור חיוני כמו פתחי המיזוג לשורה השלישית, כוונון חשמלי למושב הנוסע, תפעול דרך פקודות קוליות, זיכרונות למושב הנהג ולמראות הצד, ואוורור למושבים הקדמיים, הקיימים כולם בגרסה הבכירה.
מעבר לאלה, בגרסה הנבחנת תמצאו 8 רמקולים מבית סוני (6 בגרסת הכניסה), תפעול קולי של מערכות שונות, כניסה ללא מפתח, בלם יד חשמלי עם אוטו הולד, מצלמות 360 וחיישני חנייה היקפיים, משטח טעינה אלחוטית, גג שמש פנורמי שחלקו נפתח, עם כיסוי גלילה חשמלי, מראות צד מתקפלות חשמלית ופתיחה חשמלית של דלת תא המטען.

צ'רי טיגו 8 Chery TIGGO – בטיחות
הדגם קיבל את ציון הבטיחות 5 מתוך 8, עם 6 כריות אוויר, מערכת אקטיבית למניעת סטייה מנתיב, בלימה אוטונומית בחירום, גם מפני הולכי רגל ורכב דו גלגלי, בקרת שיוט אדפטיבית וזיהוי רכב בשטח מת.
מעבר לכך תמצאו התרעה מפני התנגשות מאחור, מערכת סיוע בזחילה בפקק, התרעה מפני פתיחת דלת בעת תנועה חולפת, שליטה אוטומטית באורות גבוהים ועוד.

צ'רי טיגו 8 Chery TIGGO – הנעה
כמו בשאר דגמי הבנזין טורבו מבית צ'רי שהגיעו לישראל עד כה, המנוע בטיגו 8 פרו בנפח 1.6 ליטרים, הוא מפיק 186 כ"ס והמומנט עומד על 28 קג"מ.
תיבת ההילוכים כפולת מצמדים בת 7 יחסי העברה קדמיים, והביצועים מדברים על זינוק שיימשך 9.1 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש.

צ'רי טיגו 8 Chery TIGGO – נוסעים, צריכת דלק
תחילת תנועה מגלה תפעול קל ואינטואיטיבי של ידית ההילוכים החשמלית והקפיצית. בעת חשיכה, יחד עם תאורת האווירה, גם היא מוארת באופן מרהיב.
במהירות הנמוכה מ-20 קמ"ש, פנייה גורמת למצלמות ההיקפיות להשתלט על המסך המרכזי, עם תצוגה תלת מימדית; בשלב הזה, ודאי תבחינו בהתראות על חגורות בטיחות אחוריות, גם כשהמושבים לא מאוכלסים, לרוב זה מסתכם בהתראה ויזואלית ולא קולית.
תמונת המצלמות עשירה, חדה ורבת זוויות, גם אם הפרופורציות שם לא לחלוטין תואמות את המציאות, עם כלי רכב סובבים, הנצפים כגדולים וגבוהים בהרבה ממה שהם בפועל, ומעבר לכך, לעיתים תרצו לראות באותו רגע תצוגות אחרות (מפת ניווט למשל), וזה עלול מעט להפריע.
ההתנהלות העירונית שקטה ושלווה, והמתלים כוילו על הצד הרך. המשמעות היא שברוב המקרים תחוו מעבר נוח ומרוסן מעל לפגעים בכביש, אך גם נדנוד מסוים של המרכב מייד לאחר מכן.
הראות החוצה טובה, והמושב נוח למדי ומרווח, וכשתכוונו את המושב לתנוחת הנהיגה הנכונה לכם, הנוחות תישמר גם לאורך קילומטרים רבים. משענות הראש של המושבים הקדמיים מצוינות.
התמרון העירוני מתאפשר בקלות למרות גודלו המכובד של המרכב, הרבה בזכות המצלמות והחיישנים ההיקפיים.


מחוץ לעיר מגלים שהמתלים גורמים להתנהגות המרכב להיות מעט מגושמת ומבולבלת, עם זוויות גלגול מורגשות, המרכב רוכן קדימה ואחורה, כאילו שצ'רי אומרים פה: "חבר'ה, הטיגו 8 נועד לשנע משפחות בנוחות ועם המון אבזור, לא כדי לתקוף פניות", ואכן, כביש מפותל ממחיש זאת באופן ברור אף יותר;
המנוע מגיב היטב בעיקר כשעוברים למצב נהיגה ספורט, שם התגובה לדוושה מעט יותר רספונסיבית, רק כאמור, קחו בחשבון שלא מדובר ברכב ספורטיבי, וגם מגבלות האחיזה אינן תואמות נהיגת מסלול. כל רכב מתאים לסגמנט שלו, ולרכב גדול בן 7 מושבים אין בדרך כלל, ולא אמורות להיות, כל יומרות לכיוונים הללו.
מצב חסכוני או רגיל יניבו תגובה מושהית ועצלה משהו, שוב, נהיגה מנהלתית תעריך את ההתנהגות השלווה, העגולה והנינוחה שפה, כשרק רעשי רוח וכביש החודרים פנימה לתא מעט מפרים אותם, לצד צפצופי אזהרה שפועלים מעת לעת, ומקורם לא תמיד מובן; תיבת ההילוכים, מצידה, משתפת פעולה היטב עם המנוע.
מערכות הבטיחות עובדות טוב, רק חבל שבדגם הזה יש רגישות יתר לכלי רכב שמגיעים מאחור, ואיתות אוטומטי של 4 המהבהבים הופך לחלק משגרת הנהיגה כאן.
היצרן טוען לצריכת דלק ממוצעת של 12.3 ק"מ לליטר. בפועל, תשיגו נתון הגבוה במעט מ-10 ק"מ לליטר לנהיגה אמיתית ומשולבת.
נהיגה שלווה ומתונה במיוחד תתקרב ל-12 ק"מ לליטר, ולצידה, לחץ לא מתון על הדוושה הימנית יראה צריכה הקרובה יותר ל-8.5 ק"מ לליטר.

צ'רי טיגו 8 Chery TIGGO – מסכמים
צ'רי טיגו 8 הפך במהירות שיא לדגם 7 המקומות הנמכר ביותר בישראל, עובדה שלא מפתיעה אחרי שמעט מכירים אותו.
הוא לא מושלם. התנהגות הכביש שלו לא מהוקצעת כמו חלק מהמתחרות, המרווח בשורות מאחור ובתא המטען יכולים היו להיות נדיבים יותר, ויש לו כמה "שטיקים" שצריך ללמוד לחיות איתם, כמו אותן מצלמות שמשתלטות בכל עת על המסך הראשי או כפתורי המגע שלא נוח לתפעל בעת נהיגה.
יחד עם זאת, הטיגו 8 מפתיע במבחן התמורה והמוצר ביחס למחיר שלו. הוא נראה מכובד, יוקרתי ומרשים, הוא קיבל תא נוסעים מהודר, מאובזר ואיכותי למדי, הוא בטיחותי ומרגיש מתקדם וטכנולוגי.
בשל כל אלה, לא מפתיע שהפך ללהיט מקומי (ולא רק), בגזרת מובילי הנוסעים הרבים.
Chery TIGGO 8 PRO Noble
| מחיר (₪) | 184,990 |
| אורך (מ') | 4.722 |
| רוחב (מ') | 1.845 |
| גובה (מ') | 1.705 |
| בסיס גלגלים (מ') | 2.71 |
| משקל עצמי (ק"ג) | 1,565 |
| נפח תא מטען/ כשהמושבים בשורה השלישית מקופלים (ל') | 193 / 1,179 |
| מרווח גחון (ס"מ) | 19.4 |
| צריכת בנזין ממוצעת (מוצהר/ ממוצע מבחן - ק"מ / ליטר) | 12.3 / 10.3 |
| מנוע, נפח (סוג דלק, סמ"ק) | בנזין , 1,600 |
| תצורת מנוע (מס' צילינדרים) | 4 |
| תיבת הילוכים, הנעה | אוט' 7 דו מצמדי, קדמית |
| הספק מנוע (כ"ס) | 186 |
| מומנט (קג"מ) | 28 |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ') | 9.1 |
| משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) | 5 / 150,000 |
