יונדאי טוסון 1.6 טורבו במבחן דרכים
מבחני רכב
טל אבן ו 2024-06-02
הדגם הפופולרי של יונדאי ממשיך להציע מנועי בנזין, שלא הוחלפו או תוגברו במנועים חשמליים, עובדה שלא הפריעה לו להימכר קרוב ל-6,000 פעמים אשתקד.
הטוסון הצליח לתפוס את המקום השמיני והמכובד ברשימת "הדגם הנמכר ביותר בישראל בשנת 2023", וגם את המקום השישי ברשימת "דגמי הבנזין הנמכרים ביותר" במחוזותינו.
מה סוד הקסם של רכב הפנאי הפופולרי והוותיק של יונדאי?
יצאנו לבדוק.
---
יונדאי טוסון - רקע
הטוסון, דגם הפנאי הקומפקטי הדרום קוריאני, נקרא על שמה של העיר Tucson באריזונה שבאמריקה הצפונית דווקא.
הדגם הוא רכב הפנאי הפופולרי ביותר של יונדאי בכל הזמנים, עם מכירות של מעל ל-7 מיליון עותקים ברחבי העולם, כחמישית מהם במדינות אירופה.
הטוסון החל דרכו לפני כ- 20 שנים, כשאלינו הגיע הדור הראשון עם מנוע לא שגרתי לקטגוריה- בתצורת V6 ובנפח של 2,700 סמ"ק.
הדור השני של הטוסון זכור לנו תחת השם ix35. הדור השלישי חזר בשנת 2015 לשם המקורי ועד שהוחלף על ידי הדור הרביעי הנוכחי, שהגיע לישראל בשנת 2021, השלים כ-65 אלף מסירות של הדגם בישראל, תוך קצת פחות מ- 17 שנים, מאשר הושק לראשונה ב-2004.
יונדאי טוסון - עיצוב חיצוני ומידות
כבר עם השקתו לפני כ-3 שנים, נאמר על הדור הרביעי של הטוסון שלא רק שהוא שונה מהותית בעיצובו מהדורות הקודמים והיותר קונבנציונליים, אלא גם שיש בעיצובו פריצת דרך של ממש.
בנוסף, הוא גדל לעומת קודמו במעט, עם 4.5 מ' לאורך, 1.865 מ' לרוחב ו-1.65 מ' לגובה, וגם בסיס הגלגלים שופר בס"מ אחד לכדי 2.68 מ'.
העיצוב החיצוני שכאן מבוסס על אלגוריתמים ממוחשבים המשלבים צורות, זוויות ומפלסים שונים, וזאת כדי ליצור דפוסים גיאומטריים בולטים דמויי תכשיט, כך לפי המתכננים והמהנדסים מטעם יונדאי.
מלפנים גריל מלבני שמביע את המראה התכשיטי שלו עם צורות הנדסיות בוהקות בהן משולב סמל יונדאי גדול, לצדדיו משתלבים פנסי לד, הנראים כהמשך טבעי שהוא חלק מהגריל.
יחד עם יחידות הלד הצרות בצדדים של המרכב, מתקבלת חתימת אור בצורה של שני משולשים גדולים הבנויים מחמישה משולשים קטנים, הנותנים לטוסון אפקט הגעה מרשים וייחודי.
מהצד קווים אלכסוניים שנעים בכמה כיוונים למראה דינאמי, כנפיים נפוחות ובתי גלגלים מכוסים במשטחים שחורים מלבניים עם פסים, הנותנים קורטוב של קשיחות. מעבר לכך, קורה D מעניינת בעיצובה האלכסוני ועליה פסים המתכתבים בשפת חיפויי בתי הגלגלים. רמת הגימור הגבוהה מצוידת בחישוקים גדולים (19") ונאים.
מאחור יחידות תאורה מפוצלות, בגרסאות הבכירות (כמו זו הנבחנת) הן מחוברות בלד אדום, פגוש אחורי מאסיבי עם יציאת מפלט כפולה, ומגב אחורי מוסתר מתחת לספוילר הגג.
התוצאה כאמור נאה מאד ומובחנת למדי, אפילו שמדובר בדגם שכמותו תמצאו רבבות על כבישי ישראל.
יונדאי טוסון - עיצוב פנימי, איכות חומרים והנדסת אנוש
סביבת הנהג מצליחה להיות יוקרתית וטכנולוגית במידה (מסך מולטימדיה 8" ולוח שעונים מרשים בעיצובו – 10.25"), ועדיין להיות מזוהה היטב עם תאי נוסעים שכבר פגשנו מבית יונדאי; הם פונקציונליים למדי, איכות החומרים טובה- גם אם לא מתחנפת וסידור הכפתורים והפקדים נוח.
בקרת האקלים מתופעלת על ידי כפתורי הזזה (טמפרטורה) ומגע (שאר הפיצ'רים, לרבות עצמת המיזוג וכיבוי).
המסך הראשי אינו מרשים אמנם בגודלו, בכל זאת, התרגלנו בתעשייה העכשווית למיני טלוויזיות במרכז הדשבורד, או בעושר הצבעים שבו, אך הוא אינטואיטיבי למדי, הרזולוציה טובה, וקל לתפעל אותו בעת נסיעה. הווליום מתופעל בכפתור גלגל. וזה מצוין.
בקונסולה המרכזית, לא רק בלם היד והאוטו הולד מתופעלים על ידי כפתורים, אלא גם הגיר, שכאן הוא בתצורת shift by wire.
מילה על משטח הטעינה האלחוטית שכאן – אני לא בטוח שזה במכוון, אך לשם טעינה יש להניח עליו את הטלפון הנייד במנח אלכסוני שאינו מאפשר הצצה אל עבר המסך מהמושבים הקדמיים, כל עוד הטלפון בטעינה. וזה מבורך.
ההגה עצמו עמוס בכפתורים ובתפעול של תפריטים שונים במרכז לוח המחוונים, מאחוריו כפתורים לתפעול הגיר; בורר תוכניות הנהיגה שבקונסולה המרכזית מפעיל אנימציה מרהיבה בלוח המחוונים, עם שינויי צבעים הכוללים אדום מתבקש למצב ספורט וכחול למצב חסכון.
החומרים כאן מגוונים באיכותם, כך גם הגוונים שלהם, ואפילו שחלקם הגדול של המשטחים עשויים מפלסטיק ללא אלסטיות כלשהי, תחושת האיכות מצוינת ומוצקה. יש כאן גם לא מעט תאי אחסון פונקציונליים.
מעל לפתחי המיזוג הנסתרים עוברים קווי אלומיניום נאים ויוקרתיים למראה, המשלימים קו רוחבי נאה.
המושבים עצמם נוחים ותומכים, בעלי שלל כיוונים. כאן, בגרסת elite, הם עוטים עור, הקדמיים מחוממים ומתכווננים חשמלית.
---
מאחור מרגישים את השיפור הגדול במרווח הכללי לעומת הדגם הקודם, דרך בסיס הגלגלים שאמנם צמח רק בס"מ בודד ל-2.68 מ', אך תכנון מחדש מאפשר מקום נדיב לברכיים ולראש. לכתפיים מעט פחות במקרה של 3 מבוגרים, 2 יחיו כאן ברווחה. משענת גב המושב ניתנת להטיה.
גרסה זו מצוידת באזור אקלים נוסף השולט בטמפרטורה, אך לא בעוצמת המיזוג, לצד שקעי טעינה וחלונות אחוריים כהים.
תא המטען גדול מאד (515 ליטרים), פתיחתו כאן חשמלית, הוא שטוח ונוח להעמסה, ומחביא מתחת לרצפתו גלגל חליפי ולא ערכת ניפוח.
יונדאי טוסון - אבזור, מחיר
הגרסה הבכירה של הטוסון, Elite, זו שנמצאת כאן במבחן, עולה 199,900 ₪.
היא מאובזרת למדי, ומעבר למה שצוין עד כה, יש גג פנורמי גדול שחלקו הקדמי נפתח, ממשק לאפל ולאנדרואיד, 6 רמקולים (הייתי שמח לצליל עשיר יותר מזה המתקבל מהם), מצלמה אחורית, קיפול מראות צד חשמלי, תאורה ראשית עוקבת פנייה, תאורת אווירה מגוונת, חיישני חנייה אחוריים, חיישני גשם ואורות, כניסה ללא מפתח, הנעה מרחוק ועוד.
יונדאי טוסון – בטיחות
הטוסון זוכה לציון בטיחות 6 מתוך 8, יש כאן 7 כריות אוויר, כולל אחת בין הנהג לנוסע לשם מניעת "מפגש ראשים" בתאונה מהצד, בלימה אוטונומית בחירום, כולל בפני הולכי רגל ודו גלגלי ושמירה אקטיבית על מרכז הנתיב.
מעבר לכך יש בלימה לאחור כשיש רכב חוצה, זיהוי רכב בשטח מת, התרעה על עייפות נהג, התרעה על השארת ילדים ברכב, בקרת שיוט אדפטיבית עם מנגנון זחילה בפקקים, זיהוי תמרורים, אור גבוה אוטומטי ועוד.
אהבתי את הפעולה המדויקת של המערכות האקטיביות, וגם את ההתרעות הכוללות גם רעידות בהגה, כשיש למשל תנועה מאחור או סכנה מלפנים .
יונדאי טוסון – מנוע, הנעה, צריכת דלק
בניגוד לרבים מהמתחרים וגם למספר דגמים מבית, מנוע הטוסון לא מסתייע ובטח שלא נשען קליל על חשמל. מדובר במנועי בנזין בלבד.
בתחילת השיווק שווק גם מנוע 2 ליטרים אטמוספרי, שהוצע ברמות אבזור נמוכות יותר וגם במחירים שהיו אטרקטיביים, שפנו בעיקר לשוק הליסינג, אך המנוע ששווק במקביל, בנפח 1.6 ליטרים מוגדש טורבו, מפיק יותר סוסים (180 לעומת 156), דואג לתאוצה זריזה משמעותית (8.8 שניות למאה לעומת 11.1 שניות) וזוכה לחיסכון ניכר לעומתו בדלק.
לא מפתיע שכיום ניתן להצטייד בטוסון 1.6 עם המנוע המוגדש בלבד, ובכמה רמות גימור. בכולן ההנעה היא קדמית ומרווח הגחון עומד על 17 ס"מ, כך שעדיף מראש שתוותרו על הרפתקאות מחוץ לאספלט.
ההספק עומד על 180 כוחות סוס כאמור, והמומנט על 27 קג"מ; המנוע משודך לתיבת הילוכים דו מצמדית, בת 7 יחסי העברה קדמיים.
---
צריכת הדלק הממוצעת המוצהרת עומדת על 13.88 ק"מ לליטר בנזין. בפועל, לא מצאתי כיצד ניתן להגיע לצריכה טובה מ-11.8 ק"מ לליטר בשיוט רגוע, או 9.7 ק"מ לליטר בנהיגה עירונית או דינאמית. הממוצע הכללי, לאחר כמה מאות קילומטרים, נעצר על 10.7 ק"מ לליטר.
זה נתון הנמצא בסביבות מתחרים אטמוספריים בנפח 2 ליטרים דווקא, ופחות חסכוני מאחרים, בטח מההיברידיים.
יונדאי טוסון – נוסעים
מנוע הטוסון פועל חרישית, ויחד עם בידוד אקוסטי איכותי- קולו כמעט שאינו נשמע.
מושב הנהג גבוה ויחד עם דש בורד נמוך יחסית, קל לשלוט במה שקורה מסביב, בסיוע שמגיע מכיוון המצלמה האחורית וחיישני הרוורס התקניים.
תפעול הגיר דרך "תיבת הפסנתר" הופך אינטואיטיבי אחרי מספר נסיעות קצרות, והגיר עצמו עובד חלק ברוב המקרים, ללא קפיצות מיותרות או רעידות שמאפיינות לעיתים תיבות דומות.
המתלים מצידם מעט נוקשים, אך מרסנים בצורה מרשימה את רוב מה שעובר מתחת לגלגלי הטוסון, והנוחות הכללית טובה מאד.
בעיר מומלץ להתנהל בתוכנית נהיגה "נורמל" או "אקו", ואז גם תגובות דוושת התאוצה מאולחשות מעט, ללא קפיצות אגרסיביות בהנהלות עירונית רגילה או בזחילה בפקק.
---
מחוץ לעיר רמת השקט עדיין גבוהה, גם אם מעט פחות מזו העירונית, בעיקר בשל רעשים קלים מהגלגלים ומרוחות הצד, אך עדיין, השלווה בתא הנוסעים היא מהגבוהות בקבוצה.
רמת הנוחות אף גוברת, ובהחלט ניתן לתייג את הטוסון כקרוזר נעים, שקט ונינוח.
תגובות המנוע נחושות למדי, במיוחד כשעוברים למצב ספורט, המנוע מספק שימוש בעתודות כוח נאות לתאוצות ביניים ולעקיפות, כמו גם יציאה מהירה מהמקום. ההגה מצידו מהיר תגובה באופן יחסי, וגם רמת אחיזת הכביש גבוהה ותאפשר תחושת ביטחון אצל הנהג.
בכביש הדינאמי ניתן ליהנות עם הטוסון, בעיקר בשל רמת האחיזה, זוויות הגלגול המתונות יחסית וכוח המנוע הבשרני, בעיקר במהירויות ביניים.
יונדאי טוסון - מסכמים
זה לא מקרי שיונדאי טוסון הוא אחד מרכבי הפנאי הנמכרים ביותר, ולאורך שנים.
הוא מספק מענה לדרישה המשפחתית הפשוטה והבסיסית ביותר של מרווח, נוחות, אבזור, בטיחות, פונקציונליות ושמירה טובה על הערך – והכל במחיר נגיש באופן יחסי.
וכאן, בדור האחרון של הדגם, המרכב מרהיב עם מראה מתוחכם, גם אחרי 3 שנים מהשקתו, תא הנוסעים איכותי ונעים לשהייה, התפעול מאד נגיש ולא מתחכם (וזה בונוס בתעשיית הרכב העכשווית) ומעל לכל – הערך לכסף, לרבות עלויות תחזוקה שפויות, מייצרים כולם חבילה אטרקטיבית לנהג הישראלי.
אם נשווה את צריכת הדלק למתחרים היברידיים, אז לטוסון יש לא מעט לאן לשאוף, וכן- הוא לא חסכוני במיוחד, אך עדיין, במכלול השיקולים והפרמטרים, הוא מייצר את אחת מההצעות האטרקטיביות ביותר בשוק הרכב הישראלי.
Hyundai Tucson 1.6T Elite
מחיר (₪) | 199,900 |
אורך (מ') | 4.50 |
רוחב (מ') | 1.865 |
גובה (מ') | 1.65 |
בסיס גלגלים (מ') | 2.68 |
משקל עצמי (ק"ג) | 1,429 |
נפח תא מטען/ כשהמושבים האחוריים מקופלים (ל') | 515 / 1,694 |
מרווח גחון (ס"מ) | 17 |
צריכת דלק ממוצעת (מוצהר/ ממוצע מבחן - ק"מ / ליטר) | 13.88 / 10.7 |
מנוע, נפח (סוג דלק, סמ"ק) | בנזין, 1,600 |
תצורת מנוע (מס' צילינדרים, תגבור חשמלי) | 4, טורבו |
תיבת הילוכים, הנעה | אוט' כפולת מצמדים 7, קדמית |
הספק מנוע (כ"ס) | 180 |
מומנט (קג"מ) | 27 |
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ') | 8.8 |
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) | 3 / 100,000 |